Ezine 64

De gratis elektronische nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

Doe mee met onze (online) mensenrechtenacties
In deze tijd kunnen we helaas alleen online actievoeren. Dat geldt voor drie online acties die de Vrouwenrechtengroep rondom Internationale Vrouwendag heeft opgezet, voor verschillende online mensenrechtendialogen en voor online gastlessen die de Scholengroep voor het voortgezet onderwijs heeft opgezet. Zelfs de jaarlijkse collecte gaat dit jaar volledig online. Naast al dit onlinegedoe hebben we nog één 'gewone' mededeling: we zoeken een nieuwe penningmeester.

8 Maart: Internationale Vrouwendag

In 2021 is het thema van Internationale Vrouwendag: ‘Invloed met Impact’. Centraal staat de vraag: Op welke manier kunnen vrouwen op een positieve manier invloed uitoefenen?

De Vrouwenrechtengroep van Amnesty Nijmegen sluit met drie online acties perfect aan bij het jaarthema.
Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, zal de groep uitbrengen:

1) Videoboodschappen over het belang van vrouwenrechten van Kathalijne Buitenweg (Tweede Kamerlid Groen Links), Martine Goeman (Coördinator Vrouwenrechten Amnesty Nederland), Aletta Makken (oprichter van het Landelijk Platform voor Internationale Vrouwendag) en Heather Barclay (Director External Engagement van Girls Not Brides).

2) Videogedicht van dichter en artiest Marjolein Pieks.

3) Online Fototentoonstelling 'Vrouwenrechten op een voetstuk'.

Klik hier voor meer informatie over de online acties . De fototentoonstelling kunt u nu al bekijken. U ziet foto's en verhalen van meisjes en vrouwen die zich verzetten tegen vrouwenbesnijdenis of kindhuwelijken en leren hoe je kunt opstaan tegen geweld tegen vrouwen. De foto's zijn van Suzanne Mateboer.

Maart: Online Mensenrechtendialogen
In deze tijd dat we elkaar niet live kunnen ontmoeten en elkaar kunnen bemoedigen en inspireren, is dit een kans om met elkaar te delen waarom we voor mensenrechten actief blijven! Al enige tijd worden door Amnesty online mensenrechtendialogen georganiseerd. Daar hebben we ervaring mee opgedaan en graag wil Ben Loth je uitnodigen om mee te doen.

Een dialoog is geen discussie waarbij men op grond van argumenten wil overtuigen idealiter met als doel meer zicht te krijgen op een probleem. Een dialoog is zeker geen debat, waarbij strijd centraal staat met een winnaar en een verliezer als resultaat. Een dialoog is elkaar ontmoeten door het delen van verhalen, doel is verrijking van inzicht en vergroten van bewustzijn inclusief wat te doen staat in de "buitenwereld". Een online dialoog duurt 90 minuten en het aantal deelnemers is beperkt tot 8 deelnemers.

Datums en thema's
* Dinsdag 9 maart - 19.30 tot 21.00 uur - Discriminatie en Racisme
* Donderdag 11 maart - 19.30 tot 21.00 uur - Refugees (in het Engels)
* Dinsdag 16 maart - 19.30 tot 21.00 uur - Bevrijding van de last van het slavernijverleden
* Woensdag 24 maart - 16.00 tot 17.30 uur - LHBT+ en mensenrechten
* Maandag 29 maart - 19.30 tot 21.00 uur - Discriminatie en Racisme

Online gastlessen
De Scholengroep van Amnesty Nijmegen heeft een reeks online gastlessen voor voortgezet onderwijs samengesteld, met eigen versies voor VMBO en HAVO/VWO.

Online gastles 'Vluchtelingen & Asielzoekers'
We bekijken de verdeling van vluchtelingen over de wereld en de redenen waarom mensen vluchten. We maken kennis met Fajira die in een van de grootste vluchtelingenkampen van de wereld woont. We verdiepen ons aan de hand van een aantal stellingen in op de vraag wie er voor betere opvang van vluchtelingen moet zorgen. En we sluiten af met een opdracht over wat je allemaal in een koffer meeneemt als je halsoverkop moet vluchten.

Online gastles 'Democratie en dictatuur'
We beginnen met een grafiek over democratie en dictatuur die door de leerlingen moeten worden aangevuld. We bekijken welke dictators het langst aan de macht zijn geweest. We laten zien dat het verschil tussen democratie en dictatuur niet zwartwit is. We kijken naar overeenkomsten en verschillen tussen mensenrechten en grondrechten. We kijken wie er voor de mensenrechten opkomen. En we sluiten af met de online Grote Democratie-Dictatuur-Quiz.

Online gastles 'Muziek en mensenrechten'
We buigen ons over de vraag over muziek een mensenrecht is. We luisteren naar het nummer 'Angst' van de Nederlandse rappor Fresku over positieve en negatieve kanten van mensenrechten. We gaan dieper in op vier verschillende functies van muziek m.b.t. de mensenrechten. Daarbij kijken we ook naar de rol van muziek bij protestbewegingen (Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging en Black Lives Matter). En tot slot bekijken wat Amnesty doet i.r.t. muziek.

Klik hier voor meer informatie.

Een online gastles voor het basisonderwijs over kinderrechten is nog in de maak.

Collecte Amnesty volledig online

Van 14 t/m 20 maart houdt Amnesty voor de negentiende keer haar landelijke collecte. Vorig jaar gingen 12.500 collectanten langs de deuren, waaronder een kleine 200 in Nijmegen. Dit jaar gaat dat heel anders; deze editie van de collecte is vanwege het coronavirus volledig online.

Amnesty streeft naar een rechtvaardige wereld waarin iedereen gelijke rechten heeft en in vrijheid kan leven. Met acties, lobby, campagnes en rapporten oefent de organisatie druk uit op machthebbers die de rechten van mensen schenden. Dat blijkt een effectieve methode. Gewetensgevangenen komen vrij, doodvonnissen worden omgezet, discriminerende wetten worden aangepast, marteling stopt, daders worden berecht.

Dat zou allemaal niet mogelijk zijn zonder onze jaarlijkse collecte. Iedereen die Amnesty een warm hart toedraagt en ook een steentje wil bijdragen kan een online collectebus aanmaken via amnesty.digicollect.nl of een donatie doen in de onlinebus van Jan Ruijssenaars, collectecoördinator van Amnesty Nijmegen: amnesty.digicollect.nl/jan-ruyssenaars.

Penningmeester gezocht
We zoeken een nieuwe pennngmeester. Wat vragen wij?
  • Bijhouden van onze bankrekening, gemandeerd door Amnesty Nederland.
  • Doen en ontvangen van betalingen aan de hand van declaratieformulieren.
  • Bewaken van de plannen van het bestuur aan de hand van een begroting.
  • Maken van het financieel jaarverslag en dat verantwoorden naar de werkgroep en naar het landelijke secretariaat van Amnesty Nederland.
  • Deelname aan de maandelijkse vergadering op de tweede dinsdag van de maand (behalve in juli en augustus).
  • Meehelpen in het bedenken en uitvoeren van acties.

Lijkt het je leuk om onze werkgroep te komen versterken of wil je eerst meer weten? Neem dan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons op.

Door de coronamaatregelen vinden de vergaderingen helaas online plaats, totdat we elkaar weer fysiek mogen ontmoeten en wel in ons vergaderpand in het Huis van Compassie aan de Groenestraat 170.

Bent u geinteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.