Nijmeegse Heksennacht 2022

nijmeegseheksennacht2022

Op 19 mei 1978, tijdens de Tweede Feministische golf, organiseerde de actiegroep Vrouwegen tegen Seksueel Geweld uit Amsterdam de allereerste Heksennacht. In tien verschillende Nederlandse steden, waaronder Nijmegen, gingen meer dan 8.000 vrouwen de straat op met spandoeken en fakkels. Onder het motto: "Vrouwen eisen de straat terug" lieten ze zien dat de straten niet alleen aan mannen toebehoren. Ook vrouwen willen 's nachts veilig over straat kunnen, zonder seksuele intimidatie en geweld.

De eerste naam Heksennacht verwijst naar de Middeleeuwse heksenprocessen, waarbij (groepen) vrouwen beschuldigd werden van hekserij en op brute wijze werden gemarteld. De term 'heks' is als een geuzenaam aangenomen. Tijdens de Heksennacht lieten de vrouwen juist hun kracht zien en zongen ze luidkeels het heksennacht lied.

Het is inmiddels alweer jaren geleden dat er een Heksennacht in Nijmegen is georganiseerd, terwijl de boodschap nog steeds heel belangrijk en relevant is. Wij hebben daarom besloten om de Heksennacht nieuw leven in te blazen! Eerdere edities waren gericht op vrouwen, maar aangezien heel veel mensen te maken hebben met straatintimidatie is iedereen welkom!

De Nijmeegse Heksennacht 2022 wordt georganiseerd door Catcalls of Nimma.

Loop, krijt en feest tegen straatintimidatie. Meld je hier aan.
Diverse leden van Amnesty Nijmegen en de Vrouwenrechtengroep doen mee! Jij ook?

PROGRAMMA 9 Juli
* 20.00 - 21.00 uur: Workshop en lezing @bibliotheek Marienburg